Hvad handler denne side om?
Dette site er lavet som inspiration til – og videndeling af forløb med – teknologiforståelse på de merkantile uddannelser. Vi har taget afsæt i begrebet erhvervsrettet teknologiforståelse, hvor der er fokus på forståelse af teknologi.
Udgangspunktet for begrebet er beskrevet af bla. Marianne Riis.
På dette site finder du:
- baggrundsmateriale fra tre virksomheder, der har gennemgået en digital transformation
- cases, der allerede er udviklet med udgangspunkt i baggrundsmaterialet
- ressourcer i form af vejledninger og links til materialer, artikler og litteratur
Hjemmesiden er organiseret sådan, at menupunktet “Virksomheder” er målrettet elever og resten af sitet er rettet mod undervisere
Hvorfor er det vigtigt at have fokus på erhvervsrettet teknologiforståelse?
Det er vigtigt, at elever inden for det merkantile erhvervsuddannelsesområde opnår kompetencer, så de kan være medvirkende til at skabe en succesfuld digital transformation i de danske SMV’er. (jvf. Danmarks digitaliseringsstrategi)
Derudover er der i begrebet erhvervsrettet teknologiforståelse også en dannelsestanke, hvor eleverne får en grundlæggende forståelse for teknologi og dennes indvirkning på både dem, samfundet og deres kommende arbejdsplads.
Hvordan kan du anvende denne side?
Som underviser kan du bruge siden som ressource i forhold til at få mere viden om teknologiforståelse og som inspiration til, hvordan teknologiforståelse kan inddrages i dit fag.
Siden deler cases, du kan bruge i din undervisning.
Du kan også bruge baggrundsmaterialet som udgangspunkt for udvikling af egne cases.
BAGGRUND
Sitet er udviklet i forbindelse med udviklingsprojektet “Merkantile digitale transformatorer”.
Formålet med projektet er, at elever på grundforløb inden for det merkantile erhvervsuddannelsesområde opnår sådanne kompetencer allerede under deres uddannelse, at de kan være medvirkende til at skabe en succesfuld digital transformation i de virksomheder, hvori de efterfølgende ansættes.
Projektet sigter mod at give eleverne informatikforståelse inden for deres faglige område, så de kan forstå, påvirke og innovere teknologianvendelsen i forhold til det enkelte individ, virksomhederne og samfundet.
Undervisernes egen informatikforståelse afspejler sig i den måde, hvorpå underviseren inddrager informatik i sin undervisning. Derfor sigter projektet også mod, at underviserne opnår en egen informatikforståelse, så de kan tilrettelægge, gennemføre og evaluere undersøgende og problemløsende undervisningsforløb, hvori der indgår digital transformation i forbindelse med
Tekst fra projektbeskrivelse, 2022
autentiske virksomhedscases.
Projektet er støttet af Region Midtjylland og projektledet af eVidenCenter.
I projektet har der deltaget 23 undervisere fra 5 forskellige uddannelsesinstitutioner.
Vi siger mange tak til lektor Ph.d. Marianne Riis, Professionshøjskolen Absalon, der har bidraget med forskningsforankring.
Vi siger også mange tak til de deltagende virksomheder: HTH, FREJA og Matas
Indhold på sitet kan med kildeangivelse frit benyttes, dog ikke til kommercielt brug.
© 2024, eVidenCenter & Aarhus Business College