Jobbet som onlinerådgiver

Omni-materialisterne (onlinerådgiverne) skal alle igennem en almindelig butiksuddannelse og ansættelse i butikken, før de kan blive rekrutteret til omni-teamet.

At blive onlinerådgiver er et karriereskridt, der giver bredere uddannelse, dybere faglig viden og større mulighed for at være med til at skabe forandringer.

Onlinerådgiverne har deres egen afdelingschef og indgår i et omni-team. De arbejder dog ude i de fysiske butikker, hvor de også skal være en del af medarbejdergruppen i den lokale butik.


Fordelene ved at være onlinerådgiver kan for medarbejderen være:

  • at få mulighed for at dykke dybere ned i egen faglighed
  • at have større mulighed for at have indflydelse på arbejdsopgaver i omni-teamet
  • at jobbet er alsidigt, da det består af både kunderådgivning og onlinekommunikation.

Udfordringerne ved at være onlinerådgiver kan for medarbejderen være:

  • både at have en chef i omni-teamet og en chef i den fysiske butik
  • at alt arbejde bliver gemt som data. Chats med kunder gemmes, og at gennemførte opgaver med produktion af indhold til Matas.dk registreres med tidsforbrug
  • at skriftlige samtaler på chat skal være en blanding af det personlige og det professionelle. Det er vigtigt at give korrekte informationer, men også at være nærværende.