I november 1949 blev Matas A/S dannet: MATerialisternes AktieSelskab. Her fandt en lille flok materialister ud af, at de kunne få mængderabat, hvis de foretog fælles indkøb.

Det stribede design blev udviklet i 1967 og i 1994 oprettedes Matas miljøfond, og Matas fik fokus på at kunne svanemærke varerne.

I 2020 udviklede Matas funktionen “Omni-materialist”, hvor kunderne kan tale med materialisterne online.


Matas har (2024):

  • 261 butikker
  • 3500 medarbejdere
  • 150 nye elever hvert år.

Materialister, farmakonomer, frisører

Matas har produkter og ydelser inden for både helse og beauty.

  • I matas sætter de en stor ære i at kunne rådgive kunder inden for brug af deres produkter
  • Onlinerådgivning gives af specialuddannet personale
  • Matas omsætter varer i kategorierne skønhed, helse og velvære for godt 3,5 mia. om året
  • Næsten 20 procent af omsætningen i dag kommer fra salg af Matas-koncernens egne brands, herunder de ikoniske Matas Striberne, den grønne serie Matas Natur, luksushudpleje fra Plaisir og det naturlige makeup-mærke Nilens Jord.

Matas har været gennem flere opstillingsprocesser

Fx er der sket det, at:

  • Matas blev dannet i 1949
  • Stribedesign blev udviklet i 1967
  • Vitalshoppen blev udviklet på baggrund af helsekostbølgen i 1974
  • Logoet blev udviklet i 1980
  • Natur brand blev udviklet i 1991
  • Plaisir brand blev lanceret i 1993
  • Retursystem blev oprettet i 1995
  • Medicare med udbud af håndkøbsmedicin og sygepleje blev åbnet i 2005
  • Hjemmesiden matas.dk blev lanceret i 2009
  • Kundeklubben blev åbnet i 2010
  • Matas’ produkter tildeles Astma-Allergi Danmarks blå krans i 2012
  • Stylebox blev introduceret i 2013
  • Samarbejde med apotekerne blev påbegyndt i 2016
  • Matas køber Nilens Jord
  • Funktionen omni materialisterne (online rådgivere) på video og chat blev introduceret i 2020.