I november 1949 blev Matas A/S dannet: MATerialisternes AktieSelskab. Her fandt en lille flok materialister ud af, at de kunne få mængderabat, hvis de foretog fælles indkøb.
Det stribede design blev udviklet i 1967 og i 1994 oprettedes Matas miljøfond, og Matas fik fokus på at kunne svanemærke varerne.
I 2020 udviklede Matas funktionen “Omni-materialist”, hvor kunderne kan tale med materialisterne online.
Matas har (2024):
- 261 butikker
- 3500 medarbejdere
- 150 nye elever hvert år.
Materialister, farmakonomer, frisører
Matas har produkter og ydelser inden for både helse og beauty.
- I matas sætter de en stor ære i at kunne rådgive kunder inden for brug af deres produkter
- Onlinerådgivning gives af specialuddannet personale
- Matas omsætter varer i kategorierne skønhed, helse og velvære for godt 3,5 mia. om året
- Næsten 20 procent af omsætningen i dag kommer fra salg af Matas-koncernens egne brands, herunder de ikoniske Matas Striberne, den grønne serie Matas Natur, luksushudpleje fra Plaisir og det naturlige makeup-mærke Nilens Jord.
Matas har været gennem flere opstillingsprocesser
Fx er der sket det, at:
- Matas blev dannet i 1949
- Stribedesign blev udviklet i 1967
- Vitalshoppen blev udviklet på baggrund af helsekostbølgen i 1974
- Logoet blev udviklet i 1980
- Natur brand blev udviklet i 1991
- Plaisir brand blev lanceret i 1993
- Retursystem blev oprettet i 1995
- Medicare med udbud af håndkøbsmedicin og sygepleje blev åbnet i 2005
- Hjemmesiden matas.dk blev lanceret i 2009
- Kundeklubben blev åbnet i 2010
- Matas’ produkter tildeles Astma-Allergi Danmarks blå krans i 2012
- Stylebox blev introduceret i 2013
- Samarbejde med apotekerne blev påbegyndt i 2016
- Matas køber Nilens Jord
- Funktionen omni materialisterne (online rådgivere) på video og chat blev introduceret i 2020.