Matas og affaldssortering

Fag: Samfundsfag C

Omfang: 4-6 lektioner

Teknologi og værktøj: Landbot, Powerpoint, WeVideo, iMovie og Screencast

Elevforudsætninger: Viden om bæredygtighed og FN´s verdensmål

Aktiviteter/læringsformer: Kunne sætte sig ind i nyt, digitalt værktøj

Formål og Læringsmål

Formål::

Formålet med opgaven er, at eleven skal få en forståelse for problemstillingerne ved affald og sortering af affald. Det er ligeledes formået, at eleven skal få forståelsen for brugen af digitale artefakter, og hvordan et givent digitalt artefakt kan hjælpe samfundet eller en virksomhed med at løse problemstillinger omkring affald og affald sortering.

Læringsmål:

Du skal

  • kunne vurdere, hvordan virksomheder og borgere aktivt kan handle ansvarligt og handlekraftig i demokratisk samfund
  • tage stillingen, hvilke miljø- og samfundsmæssige problemer, der er ved affald og håndtering af affald
  • gennem dit arbejde med digitale artefakter udvide dine digitale færdigheder
  • gennem dit arbejde få forståelsen af fordele og ulemper ved brugen af digitale artefakter
  • kunne forstå, hvilken betydning og indflydelse forskellige digitale teknologier og artefakter har på en virksomhed og samfundet.

Pain

Matas ansætter løbende nye elever, som skal have kendskab til og forstå Matas’ affaldssorteringssystem. Matas oplever, at eleverne har svært ved at finde ud af, hvor og hvordan affaldet skal sorteres. Derfor ønsker de hjælp til at udvikle et system, så deres elever nemt kan finde og forstå Matas’ affaldssorteringsprocedure.

Forløbet