Ressourcer fra projektet
Didaktiske anbefalinger – inspirationskatalog
I dette hæfte finder du en række anbefalinger til didaktiske overvejelser om planlægning og gennemførelse af undervisningsforløb, hvor digital teknologiforståelse er et tværgående centralt element i fag på de merkantile erhvervsskolers EUD/EUX.
Erfaringer med teknologiforståelse i og på tværs af EUD/EUX-fag
I dette webinar svarer vi bl.a. på følgende spørgsmål:
Hvordan kan undervisere arbejde med teknologiforståelse i og på tværs af fag?
Hvad er centralt for at få teknologiperspektivet ind i forskellige fag?
Hvad motiverer eleverne?
Mikromodul om teknologiforståelse
I dette modul får du en grundlæggende viden om teknologiforståelse.
Du finder lydfil, videoer og print-outs til din undervisning.
Det tager 15-25 minutter at gennemgå modulet.
Forløb og aktivitet lavet med ChatGPT
Her finder du anbefalinger til, hvordan du kan bruge ChatGPT som en sparringspartner, når du skal lave nye forløb eller finde på inspirerende aktiviteter.
Vi har lavet et forløb og et spil, sammen med ChatGPT, som du kan lade dig inspirere af.
Øvrige ressourcer
Video / lyd
Dansk IT: Digital velfærd og digital inklusion – Podcast
Dansk IT: Sådan sætter vi fart i digitaliseringen i de danske SMV’ere – Podcast
Artikler / publikationer
Marianne Riis: Mariis’ digitale refleksioner – blog
Tidsskrift.dk: Teknologiforståelse for alle?
EVA: Digitale kompetencer i erhvervsuddannelserne
eVidenCenter: Er der en humanist til stede?
Hjemmesider
eVidenCenter: Computational Thinking i undervisningen
eVidenCenter: Det Erhvervsfaglige Eksperimentarium
CCTD på Aarhus Universitet: GraspIT – undervisningsforløb
Bøger / materialer
Digital dannelse , Systime
Teknologiforståelse – i et scenariedidaktisk perspektiv, Simon Skov Fougt & Morten Raahauge Philipps
Teknologiforståelser – Filtret ind i og ud af teknologiens verden, Johannes Fibiger
Erhvervsdidaktisk opslagsbog, Marianne Riis og Anna Brodersen(red.)