
Zero madspild

Fag: Erhvervsinformatik C og Dansk C
Omfang: Erhvervsinformatik 4 lektioner á 60 minutter. Dansk 4 lektioner á 60 minutter
Teknologi og værktøj: Ibøger, designprocesmodellen, analyse af digitale artefakter
Elevforudsætninger: EUX elever: Eleverne skal have kendskab til designprocesmodellen og analyse af digitale artefakte.
I dansk skal projektet foregå på studieåret. De skal have kendskab til analysemodeller, genretræk, retorisk pentagram, front stage & back stage.
Aktiviteter/læringsformer: Læreroplæg, gruppearbejde, Design af skitser (mockups), udarbejde kundekommunikation.
Læringsmål
At give eleverne viden om, hvordan arbejdsopgaver i erhvervslivet, her en detailbutik, kan digitaliseres, således at der opnås fordele for både butik, kunder og medarbejdere.
Erhvervsinformatik:
I EI er læringsmål :
- at forstå vigtigheden af formulering af en problemstilling i designprocessen
- at forstå hvordan idégenerering indgår i designprocessen
- at kunne analysere digitale artefakter
- at kunne producere et digitalt artefakt.
Dansk:
I dansk er læringsmål:
- Viden om og brug af kommunikationsmodellen
- Viden om virksomhedens interne og eksterne kommunikation
- Viden om sproglige virkemidler i situationsbestemt kommunikation
- Viden om virksomheders kommunikation
- Viden om sprog, viden om visuelle virkemidler
- Skriftlig kompetence
- Kommunikation, formidling.
Pain
I dag smides der meget mad væk fra supermarkederne på grund af udløbsdatoer. Dette er et tab for virksomhederne, og er ikke bæredygtigt.

Forløbet