Optimering af lagerhåndtering – hos FREJA

Fag: Erhvervsinformatik og dansk

Omfang: 4 timer

Teknologi og værktøj: Excel, Visio og præsentationsværktøj

Elevforudsætninger: kendskab til algoritmer, basiskundskab i Excel, kendskab til Visio

Aktiviteter/læringsformer: Læreroplæg, gruppearbejde, arbejde med algoritmer og Flowcharts i draw.io, analyse af digitalt artefakt

Læringsmål

Erhvervsinformatik:

  • kan handle med dømmekraft i komplekse professionelle situationer og vurdere digitale artefakters betydning for arbejdsgange, arbejdets organisering, organisationen og for samfundet
  • kan i en erhvervsfaglig kontekst analysere et digitalt artefakts forudsætninger, indstillinger, funktionalitet samt intenderet brug

Dansk:

  • Eleven kan vælge og anvende it og multimodale medier hensigtsmæssigt, reflekteret og kritisk til kommunikation, informationssøgning og formidling
  • Eleven kan vælge, anvende og begrunde hensigtsmæssige repræsentationsformer med relevans for erhverv, uddannelse og samfund

Teknologi:

  • Eleven kan arbejde med teknologisk innovation ved at udvikle produkter gennem en systematisk og iterativ produktudviklingsproces indeholdende faserne problemidentifikation, problemanalyse, produktprincip, produktudformning, produktionsforberedelse og realisering

Pain

FREJA transport & logistics har som en del af deres digitaliseringsproces installeret en lagerautomat til sko, som er effektiv, men som har den udfordring, at lagerautomaten ikke har en oversigt over, hvor der er ledige pladser.
Medarbejderne ønsker, at processen effektiviseres yderligere, så de på forhånd ved, hvor de kan placere nye varer.

Forløbet